Varför du ska ha Butiksstadning
Ett första intryck är mycket viktigt men även avgörande för kunden och din butik samt för en
trivsam arbetsplats för anställda. Städningen är något som utgör en stor del utav det första
intrycket och känslan som uppstår i och för butiken. Det tar endast två sekunder för en kund
att döma din butik utifrån det första intrycket, vilket gör det viktigt att det är ett bra första
intryck.
Om det är i en klädbutik, möbelbutik, elektronikaffär eller dagligvaruhandel är det avgörande
att det är rent och snyggt. Om det är orent i din butik kan det också få kunden att känna att
varorna inte lockar och kunden väljer då eventuellt att gå till en annan butik. Dina varor som
du har som utställning i din butik tappar sitt fina utseende om det ligger ett stort lager med
damm ovanpå eller om det ligger dammtussar i provrummen. Detta kan få kunden att tappa
sitt intresse för varan. Och i en klädbutik har vi alla varit med om att det är smutsigt i
provrummen vilket också kan vara något som får kunden att avstå ifrån att prova sina kläder
och därmed inte heller köpa kläderna.
Det blir lätt så att städningen blir bortprioriterad eftersom att vi ofta får höra exempelvis
kunderna går alltid först och att hyllorna alltid ser snygga ut och är påfyllda, vilket är sant.
Det kan också vara så att du har mycket att göra och inte ens lägger märke till alla dammlager
och dammtussar i din butik. Allt detta gör att fokuset på städningen bortprioriteras, vilket är
fullt förståeligt. Det finns enkla sätt att få in städningen utan att det påverkar fokuset på
kunderna, påfyllnad eller snygga hyllor. Nu kanske ögonen för hur viktigt det är med en ren
butik har öppnats upp för dig, vad kan vara ditt nästa steg? Här nedan framförs lite förslag på
vad du kan göra.
Att anlita en städfirma som kommer till din butik kan vara ett alternativ eftersom att det
tillåter dig ha fokus på allt som hör till i butiken utan att behöva avsätta tid till städningen.
Det gör det också mer trivsamt för både dig och kunderna samt är positivt för försäljningen.
Det finns många olika bolag som genomför städ av butiker, undersök vilken som passar dig
och din butik bäst. Det kan vara så att du tänker att det är alldeles för dyrt för dig att anställa
en städfirma men tänk istället på det som en investering till din butik eftersom att
försäljningen kan öka markant om det är rent och snyggt. Ditt rykte för din butik kan också
stiga markant till det positiva vilket också medför fler kunder.
Städfirmorna kan ofta sätta upp ett schema som passar dig och din butik bäst. Det kan
exempelvis vara så att städfirman endast kommer en gång i veckan och att ni sedan
tillsamman i personalgruppen för in städning som en del av vardagen. Exempelvis på
morgonen innan det är dags att öppna butiken går den som öppnar ett varv med en
dammvippa, medel och trasa och ser till att det ser rent och snyggt ut. Sedan utförs samma
sak varje dag.